Конспекти занять

Додаток   1
   
Конспекти занять з розвитку мовлення для дітей старшої групи

Заняття 1.               

Тема: «Складання розповіді – опису на тему «Весна – красна»

Мета: уточнити знання дітей про зміни в живій та неживій природі навесні (прилетіли з вирію птахи; на деревах з’явилися бруньки, розквітли перші весняні квіти; сонечко не тільки світить, але й гріє). Вчити бачити красу весняної природи. Удосконалювати вміння складати описові розповіді за картиною, будувати опис – розповідь.
Розвивати зв’язне мовлення;  вміння  стверджувати або заперечувати,  розмірковувати, робити логічні висновки та послідовно викладати свою думку. Закріпити уміння будувати складнопідрядні речення із сполучниками «тому що», «бо».
Збагачувати словник дітей прикметниками, дієсловами, що вказують на характерні властивості та ознаки весни.
Викликати позитивний емоційний стан, уміння підтримувати доброзичливі взаємини. Виховувати любов до природи.
Матеріал та обладнання: кошик, квіти; зображення сонечка, хмаринки; малюнки із зображенням птахів, звірів, квітів, дерев; схеми для складання розповідей; костюм Сонечка, Весни.

1. Організаційний момент.
Вихователь. Сьогодні у нас дуже цікаве заняття, воно казкове і незвичне.
2. Створення позитивного психологічного настрою.
Вихователь: Доброго ранку дівчатка й хлоп’ятка,
І чорняві і кароокі, і біляві, і синьоокі,
І кмітливі, і розумненькі, і великі, і маленькі.
Радо всіх я вас вітаю, щиро всім добра бажаю!
Діти: Доброго ранку, доброго дня!
Бажаємо присутнім здоров’я й добра.
1-д: Всіх гостей ми раді зустрічати.
Щастя і здоров’я побажати.
2-д: І вітаю небо я, і вітаю сонце я,
І вітаю вітер я, і вітаю квіти я.
Діти: Добрий день моя Земля.
3 –д: В нашій групі всі – сім’я!
Усміхніться ви, ти, я!
Вихователь. Я пропоную скласти букет із квітів, який надихатиме на творчу працю. Підійдіть і візьміть квітку, яка відповідає вашому настрою. (Діти беруть кольорові квіти і прикріпляють їх до корзини). То який у вас настрій?
Настрій у мене просто чудовий.
А у мене настрій веселий.
А у мене настрій сонячний.
А у мене казковий.
А у мене настрій веселковий.
А у мене настрій по – весняному лагідний.
А мені хочеться співати і посмішки всім дарувати.
А у мене настрій  бадьорий.
А у мене настрій прекрасний.
А я радісна й щаслива, куди не глянь – усе красиво.
Вихователь. І я такої думки теж,
Якщо гарний настрій маємо – в роботі немає меж.
3. Мотивація. Визначення теми, мети заняття.
Вихователь. Любі малята, сьогодні до нас зібралася у гості казкова Незнайомка, а щоб дізнатися, хто вона, потрібно відгадати загадки. Відповідати потрібно використовуючи слова: «я думаю», « я вважаю, що це…», «тому, що», «отже». Послухайте першу загадку:
Де вона ходить,
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають.
Я думаю, що це весна, тому що навесні травиця сходить.
Я вважаю, що це весна, бо навесні розцвітають квіти.
Отже,  це весна, бо навесні співають солов’ї.
А яку відповідь ви дасте на цю загадку?
Тепло стало надворі,
Синє небо угорі.
Сонце промінь шле землі,
Прилітають журавлі.
Я думаю - це весна, тому що навесні стає тепло.
Я вважаю, що це весна, бо сонячні промінчики зігрівають землю.
Таким чином, це весна, адже навесні прилітають журавлі.
4.Інтерактивна вправа « Мікрофон».


Вихователь. Так, любі діти. Я відчула, що всі ваші відповіді зігріті теплом та любов’ю. Весна! Яке ніжне і ласкаве слово! Діти, скажіть це слово тихо, тепер голосно,  з подивом, з радістю. Що вам нагадує слово весна?
Мені нагадує перший сонячний промінчик.
А мені перший спів пташок.
А мені лагідну пісню солов’я.
А мені синь блакитного неба.
А мені дзюрчання весняного струмочка.
5. Закличка «Вийди, вийди сонечко».
Вихователь. Крокує весна по землі, несе радість людям, а природі звільнення після зимового сну. Підійдіть до віконечка, підставте своє обличчя сонечку, заплющить очі, відчуйте, які теплі промінчики, як приємно щічкам. Малята, а ви хочете, щоб сонечко завітало до нас в гості?  Давайте його покличемо.
Закличка «Вийди, вийди сонечко» (заходить дівчинка в костюмі сонечка).
Сонечко. Я – маленьке сонечко. В мені багато тепла. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаринкам, річкам, полям, людям. Я перетворююсь на теплий сонячний промінчик і лечу на землю.
Вихователь. Добрий день, Сонечко. Ми раді зустрічі з тобою.  Скажи нам, чи не знаєш ти, де Весна – весняночка?
Сонечко. Весна просила передати, що вона обов’язково до вас сьогодні завітає, але у неї дуже багато роботи, вона повинна обійти всі свої володіння, розбудити природу  після зимового сну.
6. Мовленнєво – творча діяльність дітей. «Робота в парах»
Вихователь. Діти, а давайте ми з вами допоможемо Весні. Розкажемо, які зміни відбуваються у природі навесні, і складемо для неї картину. Малята, скажіть, які зміни відбуваються в природі?
Дерева прокидаються після зимового сну.
Пташки повертаються з теплих країв.
З’являються перші весняні квіти.
Вітерець стає легеньким, ніжним.
Пробуджуються тварини.
Об’єднайтеся у пари, у кожного з вас є емблеми, подивіться уважно і знайдіть свою пару. Коли ви будете виконувати завдання, вам потрібно домовитись між собою, хто буде спочатку розповідати, а хто слухати.
Той, хто розповідає, має говорити чітко, а хто слухатиме – визначатиме, чи правильно побудована розповідь товариша.
Перша пара складає розповідь, що починається такими словами : «Дерева цілу зиму спали …».
Друга пара за допомогою схем продовжує таке речення  «Вітер, вітерець навесні ти буваєш..».
Третя пара починає свою розповідь таким реченням  «Повертаються на рідну землю перелітні птахи …».
Четверта пара – «На початку весни звірі …».
П’ята пара - «Розквітли перші весняні квіти …».
Діти, а що ви очікуєте від роботи в парах?
Я очікую цікавих завдань.
Підтримки товариша.
А я буду сьогодні дуже старанним.
Мені хотілося б почути чи побачити щось новеньке.
А я хочу отримати задоволення від співпраці з товаришами.
Вихователь.  Я очікую, що ми добре попрацюємо, дізнаємося багато цікавого про весну.
Діти самостійно працюють в парах.
Вихователь. Час вичерпано. Ви маєте право вибору, яка пара буде першою презентувати свою роботу.
Перша пара:
Дерева цілу зиму спали. Крізь сон вони чули завивання хуртовини. Холодний вітер гойдав їх віти, нагинав їх. Та ось одного сонячного ранку відчули вони ніби до них торкнулося щось тепле і лагідне. Прокинулися дерева.
Мені дуже сподобалася твоя розповідь, але я знаю, хто до них прилинув. То був теплий весняний вітер. Він розправив деревам  плечі, легенько доторкнувся до зелених бруньок.
      (Викладають зображення дерев на фланелеграфі)
Ваша розповідь була цікавою, вона сподобалася всім нам.


Презентація другої пари (діти складають розповідь за схемами).
Вітер-вітерець, навесні ти буваєш веселий, як пташка; запашний, як букет квітів; ніжний, як мамина колисанка.
Взимку ти холодний, як сніг; навесні легенький, як дотик пір’їнки, а під час урагану – сильний, як велетень.
Ти так цікаво розповідаєш про вітер, що мені також хочеться спробувати.
Вітерець, ти такий прохолодний, як струмочок; теплий, як сонечко і ніжний як молоденька травичка.
А ще ти буваєш працьовитим, як мурашка; безжальним, як змія і співучим , як соловейко в лузі.
Ваша презентація розширила знання дітей про властивості вітру.

Презентація третьої пари:
Повертаються на рідну землю перелітні птахи: шпаки, жайворонки, граки, дикі гуси, лелеки, ластівки, солов’ї, журавлі. Вони починають будувати гнізда. Пташки відкладають яйця.
А ще ти забула сказати, що пташки виводять пташенят, доглядають за ними. А коли ми виходимо на прогулянку, то вони так весело співають і всім стає радісно.
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Вихователь. Любі малята, ви дуже добре розповіли мені про птахів, а тепер  допоможіть  вирішити проблемну ситуацію, послухайте:
Зустрілися дві пташки: одна жила в клітці, а інша на волі. Поміркуйте, про що можуть говорити пташки, які живуть в різних умовах: одна в неволі, а інша в лісі.(Діти висловлюють свої припущення).
Діти, у мене є зображення сонечка та хмаринки. Якщо ви згодні з тим, що пташці, яка живе на волі краще – станьте до сонечка, а якщо пташці краще живеться в клітці - станьте до хмаринки. Чому ти стала до сонечка? А ти чому став до хмаринки? Чи не змінили ви своєї думки?
(Розміщують зображення птахів на фланелеграфі)


Презентація четвертої пари:
На початку весни зайці і білки змінюють колір шерсті, починають линяти. Густа й пухнаста зимова шерсть стає рідкою, змінюється її забарвлення. Прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки.

Мені сподобалась твоя розповідь, але я хочу її доповнити.
Наприкінці зими й на початку весни у звірів народжуються малята. Дорослі звірі оберігають їх, вчать добувати їжу.

Інтерактивна вправа « Фантазери»
Вихователь. Діти, уявіть себе справжніми дослідниками, яким подобається все вивчати, розглядати, слухати. Ваша рука може легко перетворитися на  зорову ( або слухову) трубу. Її треба лише скласти так, щоб утворилася труба. Давайте спробуємо побачити крізь цю трубу та назвати тільки один предмет із зображених на картині.
Заплющить очі, уявно «доторкніться» на картині до кори дерев, до травички, до сонечка, погладьте травичку (Кора дерев – шорстка, травичка гладенька, м’якенька, сонечко тепле, зайчик теплий і пухнастий).
А тепер уявіть, що ви одягли навушники. Послухайте, які звуки лунають у лісі ранньої весни: як дзюрчить струмок ( д – ж – з), розкривається брунька ( пак), співає синичка ( цінь – цінь), шумить вітер ( ш – ш –ш), скрекоче сорока ( скре – ке – ке).
А тепер уявіть, що ви відчуваєте запахи весни ( прохолодне вологе повітря, запах торішньої травички, чудовий аромат весняних квітів).

Презентація завдання п’ятої пари

Щороку весна  прикрашає свої володіння барвистим килимом з перших весняних квітів. Хоча вони дуже поширені на нашій території, але загалом вони є рідкісні, знаходяться на межі зникнення, і взяті під особливу охорону, занесені до Червоної книги України.
А мені подобається квітка мати – й мачуха, вона схожа на сонечко. Листочки у неї з’являються тоді, коли відцвіте квітка. На сонечку квітка розкривається, та досить хмаринкам закрити сонечко, як голівки враз закриваються. По цій квітці люди передбачають погоду.

Вихователь. А пам’ятаєте, ми з вами вчили вірші про квіти. Пригадаємо? Квіти і весна завжди поряд. Подивіться і у нашому залі є куточок, який створила весна. Це весна розбудила ці чарівні квіти. Візьміть кожен собі по одній квіточці і надіньте на голівки. Уявіть себе тією квіточкою, яка є у вас, розкажіть про себе.
Як прийшла весна – красна,
У гаю гуляла.
 Майже кожен день вона
Свій наряд міняла.

Йшла в зеленому вінку,
Платті білосніжнім.
І з’явився у ліску
Радісний підсніжник.

Потім одягла вбрання
Із ясної просині,
Розкидала навмання
Голубенькі проліски.

Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай.
Білі дивляться дзвіночки
Як зовуть їх – угадай.
Це конвалії у гаї
На галявині цвітуть.
І ніде, ніде немає
Кращих квіточок, мабуть.
(Розміщують зображення квітів на фланелеграфі).
Вихователь. А тепер я хочу сплести гарний віночок (звучить спокійна музика)
Сплету я віночок з підсніжників (виходять діти – підсніжники, кружляють).
Сплету я віночок з пролісків, з конвалії. У нас утворився чудовий весняний вінок.
Хоровод «Ой минула вже зима».

7. Складання дітьми розповіді про весну.
Вихователь. Любі малята, подивіться, яку прекрасну картину ми з вами створили. Давайте покличемо Весну.(Заходить  дівчинка – весна).
Весна. До вас я знов сюди прийшла.
І тепло вам принесла.
Усміхнуся сонечку,
Здрастуй золоте!
Усміхнуся квіточці,
Хай вона росте.
Усміхнуся дощику,
Лийся мов з відра.
Усміхнуся друзям я,
Зичу всім добра!
Вихователь. Добрий день, Весна – красна. Ми дуже раді тебе бачити. Діти, якими чарівними  словами називаємо ми весну ( чарівниця, красуня, зелено- крила, заквітчана,різнобарвна тепла, ясна, весела).
Веснонько, подивись  яку яскраву картину склали для тебе діти. Тобі подобається? А хочеш почути розповідь про себе.
Прийшла тепла, запашна весна. Яскраво світить сонечко.  Дощик – накрапайчик полив землю. Зазеленіла травонька – муравонька, розквітли перші весняні квіти. На деревах з’явилися перші листочки. Прилетіли з теплих країв птахи. Мені подобається весна.
Прийшла Весна – красна. Все навколо ожило, сміється, радіє лагідному весняному сонечку. Чути веселий спів пташок. Розквітли перші весняні квіти.

8. Рефлексія

Вихователь. Запрошую всіх у коло. Дякую всім за роботу. Я зворушена вашими презентаціями. Ви так дружно і злагоджено працювали. Прошу висловити свою думку, які враження у вас залишилися після роботи? Чи здійснилися ваші очікування? Що нового ви сьогодні дізналися? Як ці знання знадобляться вам у житті.




 Заняття 2

Тема: «Хай в серці кожної дитини живе любов до України»

Мета : закріпити знання про Україну, український національний одяг ознайомити із народними символами та оберегами українців. Розширити і поглибити знання про народно – прикладне мистецтво -  вишивку. Розвивати зв’язне мовлення, стійку увагу, пам’ять, сприяти розвитку емоційної сторони мови, інтонаційної виразності, вміння передавати настрій, почуття. Учити аналізувати, узагальнювати, порівнювати, міркувати, висловлювати свої думки. Учити позитивно ставитись до спільної діяльності об’єднаної за інтересами. Виховувати любов та повагу до України.

1. Організаційний момент.
Вихователь.
Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову
Про маленьких українців поведем розмову.
Про теплий, рідний, любий дім
І вишиваночки у нім.

2. Мотивація. Вивчення теми, мети заняття.
Наш  рідний край великий і гарний. Гарний , бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі річки, і широкі урожайні поля, і квітучі луки, і все чого душа забажає.
Різні в світі є країни, різні люди . Є   з усіх одна країна, найрідніша над усім, То є наша Батьківщина. А що для вас означає Батьківщина?

Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі.

Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт,
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина – це мрії політ.
Це рідна моя Україна.

Моя Батьківщина – це наша сім’я,
Затишний куточок і хата.
Це мама, татусь, бабця, дід мій і я,
Всі рідні і друзів багато.

Моя Батьківщина – це злагода й мир,
Та небо бездонне й чудове.
Це пісня чарівна, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.

Моя Батьківщина – ліси і поля.
Від них в нас і радість і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.

Вихователь. Так, Батьківщина – це місце , де людина народилась і живе, де народились і живуть її батьки. Вона така ж рідна для людини, як її батьки, тому й називається Батьківщина. Велика і прекрасна наша земля.
Як же зветься ця земля?
Україна!
Україно, земле рідна,
Земля сонячна і хлібна.
Ти навік у нас одна.

Ти як мати найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша
Разом: Наша рідна сторона.
Пісня «Це моя Україна»
Наші дівчатка і хлоп’ятка
Дуже люблять мандрувати.
Отож, пропоную нині
Вирушати в подорож по Україні.

3.  Інтерактивна вправ «Мікрофон -  «Яка наша Україна».
Скільки ніжних і ласкавих слів придумали люди, щоб висловити свою любов до краю, де народились.
Малята, я пропоную вам подумати і красивими словами сказати яка наша Україна. Я почну, а ви продовжите. Отже, Україна – могутня.(діти продовжують, передаючи один одному мікрофон).
Україна – калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, гарна, рідна.

Вихователь.
Молодці! А як називають людей, які живуть на Україні? Якою мовою
 розмовляють українці? Що можна сказати про українську мову, яка вона? (солов’їна, милозвучна, калинова, рідна, красива, пісенна, барвінкова, материнська, казкова, співуча).

Хто ти дівчинко маленька?
Українка я маленька,
До барвистого віночка –
Вишиваночка – сорочка.
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки.
Хто ти, хлопчику маленький?
Син я України – неньки,
Українцем я зовуся
Україною горджуся.

Мовленнєво – творча діяльність. Робота в групах.
Вихователь . Для того, щоб більше дізнатися про Україну я пропоную вам об’єднатися в групи .Кожна група буде виконувати завдання : перша група представить нам інформацію про український національний одяг; друга група – повідомлення «Символи і обереги» ; третя група складе розповідь : «Віночок вити – життя любити» ; четверта група  : « Українські рушники».
Займіть будь – ласка свої робочі місця. Під кінець вашого обговорення кожна група презентує свої роботи.
Самостійна робота дітей (3-5 хв)
Вихователь. Час вичерпано і ми переходимо до представлення ваших презентацій.
 Першу групу представляє Віктор.
Дуже гарний, різноколірний вишитий одяг. Орнаменти на вишиванках
різні – геометричні і рослинні. Геометричні орнаменти - це трикутники. хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки. прямокутники. Рослинний орнамент – це квіти, пелюстки, різні листочки.
Вихователь. Малята, подивіться якими яскравими кольорами вони вишиті. А як ви гадаєте, що означають ці кольори. Можливо хтось хоче доповнити інформацію Віктора?
Кожен колір має свою мову. Червоний колір – означає символ любові і щирості.
Синій колір – символ неба, сили і здоров’я.
Жовтий колір – символ сонця і хліба.
Зелений – символ життя, рослинного світу.
Творча гра «Склади віршик».
Діти добирають потрібні слова і складають тематичні віршовані рядки.
Одягну український віночок –
Затанцюю веселий…(таночок).
Гарні хлопці стоять біля ганку,
А на них сорочки …(вишиванки).
Я танцюю гопак залюбки.
Адже в мене зручні …(чобітки).
Вишиванку везу на гостинець:
Пам’ятайте, що я …(українець).



Вихователь. Кожен народ має свої звичаї, обряди, що складаються протягом багатьох років. У кожного народу є свої символи і обереги. Обереги від слова «оберігати», «берегти». Оберегами в народі вважалися рослини. Які мали чародійні властивості. Послухайте загадку:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
                          (Калина)
Так, малята, це – калина. А що ви знаєте про калину?

Роботу другої групи представляє Софія.
Я знаю , що навесні зацвітає калина білим цвітом. А восени ховаються між листками її червоні грона. Колись цвітом калини дівчата прикрашали голови. А ще  мені бабуся розповідала, що достиглою калиною прикрашали хати, взимку клали між вікнами, щоб червоні грона нагадували про тепле, щедре літо, а ягодами лікувались від застуди. Недарма в народі кажуть «Без калини нема України».
Вихователь. Діти, а які порівняння, пов’язані з калиною?
«Молода дівчина гарна, як калина»
«Щічки червоні, як кетяги калинові»
«Пишна та красива, мов червона калина»
«Білий цвіт калини – радість Україні»
Заходить дівчина в костюмі калини.
Калина. Назавжди залишилась на Вкраїні –
Тут жовті ниви і небеса глибинні.
Я чистоту і вірність захищаю
І людям віддаю все те що маю:
Я їх завжди лікую від застуди,
Тому й росту я майже всюди.
Зі мною поруч подружка рідненька:
  Це наша Верба, Вербочка тоненька.
І кажуть від родини до родини:
«Нема без верби та калини  України».
Пісня «При долині кущ калини»

Інтерактивна вправа «Сенкан» - складання вірша про калину.
1. Тема.    Калина.
2. Опис. Червона. Чарівна.
3. Дія.  Дивує. Зворушує. Чарує.
4. Ставлення. Без калини нема України.
5. Перефразування  сутності . Оберіг . Символ.



Інтерактивна вправа «Ланцюжок»
Вихователь. Окрасою кожної української хати, оселі є квіти. Які квіти ви знаєте?(чорнобривці, мальви, маки, ромашки, волошки, незабудки). Що можна зробити з квітів? (віночок). Віночок – не проста краса, а й шанований оберіг. У ньому є така сила, що біль знімає, волосся береже. А що ще вплітають в вінок? ( стрічки)
Представляємо вашій увазі роботу третьої пари. І почне її Юлія.
       В’язати стрічки треба в певному порядку, кожна стрічка має своє значення. (Діти по черзі беруть стрічки різного кольору та розповідають про їх значення і прив’язують до віночка).
Сиділа якось дівчина на галявині, плела вінок. Подивилась вона на землю матінку, нашу годувальницю, та й прив’язала вона посередині першу стрічку. Коричневу – символ землі.
А потім пригріло ніжне сонечко. Усміхнулась дівчинка теплим промінчикам та й прив’язала стрічку жовтого кольору – символ сонця.
- Вибилось із землі молоденьке житечко, і все зазеленіло. Дівчина прив’язала до віночка зелену стрічку. А зелена – краса природи, що і досі незбагненна.
А потім поглянула на небо, а воно синє – синє, чисте без хмарок. Та й прив’язала стрічку синього кольору.
Та почало в’янути  житечко без водички. А на небі жодної хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати. Набігли хмаринки, і впали на землю перші краплинки – блакитні – блакитні. Зраділа дівчинка дощику та й прив’язала стрічку блакитного кольору.
Зібрали люди врожай, напекли хліба. З’їла дівчинка смачного хліба та й прив’язала стрічку жовтогарячого кольору.
Стали люди багатими, щирими, бо де хліб – там добробут. І прив’язала дівчинка рожеву стрічку, що означає достаток, багатство.
А щоб усі були розумними, мудрими, жили в мирі та в злагоді, прив’язала вона ще й фіолетову стрічку, що символізує мудрість.
Вихователь. Діти, ви мабуть звернули увагу на чудові вишивки на сорочках, скатертині, рушниках. Від сивої давнини і до наших днів рушники – невід’ємна частка нашого побуту. Вишиті рушники створюють затишок, зміцнюють родину. Хліб – сіль на вишитому рушнику – ознака гостинності українського народу. Без нього не святкували ні дні народження дитини, ні весілля. Коли син вирушав у далеку дорогу, мати дарувала йому у дорогу рушник як оберіг. Подивіться, як сяють багатством кольорів рушники. А які ви діти бачите кольори на рушниках. Багато цікавого вони змогли б розповісти нам про ті звичаї і традиції, де їм призначалася головна роль.
До вашої уваги робота четвертої пари.
В Україні існував звичай: навесні, коли зазелені хліба, люди виходили в поле, несучи на руках рушники з хлібом – сіллю, щоб був гарний врожай. Називали цей рушник – обрядовий. А ще бабуся розповідала, що рушники вішали над вікнами, дверима. Їх називали оберегами, бо люди вірили, що вони оберігають хату від лиха..
- А мені подобається весільний рушник. Тут вишито напис «На щастя, на долю». Весільний рушник – це символ життєвої дороги, по якій ідуть разом наречені.
Рушники України,
Скільки вас і які?
Рушничок для дитини,
Рушничок на всі дні,
Рушники ті весільні,
Рушники лиш для свят,
Рушники для неділі,
Рушники для малят.


 Рушники всі називають по різному, в залежності від їх призначення. Є рушники для хлопчика, називаються – грай лик. Основна ознака – дубове листя – то сила і міцність. Рушник для дівчинки – росяничок, основна ознака – гроно калини – краса для дівчинки, щоб вона була гарна та пишна, як калина..

Рушничок, рушничок, нині вишивала.
Червоненьку ниточку на рушничок клала.

Ну, а я, ну, а я, їй помагала,
Чорний колір, чорний колір слідом прокладала.

Рушничок , рушничок вишили обоє.
Ремесло, ремесло показали своє.
Хвалить мама, хвалить тато оці мої рученята.
Я сміюся, це не я, все це голочка моя.

Танок з рушниками.
Вихователь. З давніх часів український народ вмів не тільки працювати, а й відпочивати. Народжувалась українська пісня в серцях народу під час праці й відпочинку. У хвилини радощів і смутку. Тому й називають її народною. Вона допомагає людям жити. Вселяє віру у краще майбутнє.
Обійдіть весь світ безмежний
І скажіть в якій країні.
Так зберігся скарб пісенний
Як у нас на Україні.

Ой музики, музиченьки
Веселої заграйте.
Моє серце, мою душу
Щиро звеселяйте.

Оркестр.

Весела я, чемна і гарна дитинка.
До танцю охоча, бо я українка.

Я притупну каблучками,
В боки розведу руками.
Сплесну, вихором закружляю –
Черевики нові маю.

А черевики не простенькі,
В них підківки золотенькі.
Те й риплять, ступлю лиш крок,
Та і просяться в танок.

Танок парами.

Ми пишаємось Україною!
Чорнобривцями і калиною,
І таночками і співанками,
І барвистими вишиванками.

В Україні ми виростаємо,
Як ті квіточки розквітаємо
Із її джерел чисту воду п’єм,
Із золотих зернин коровай печем.

Назавжди ми всі з Україною,
З її мовою солов’їною.
Ми їй вірними завжди будемо.
Бо як матінку її любимо.

Вихователь. Малята. Ми з вами повинні зберігати і примножувати надбання української культури. Якщо ти займаєшся різьбою чи вишиванням, співаєш чи танцюєш, переймаєш від народних умільців секрети їхнього таланту, а зі слів бабусі чи дідуся запам’ятаєш колискові пісні,  прислів’я чи приказки, тим ти робиш свій внесок у збереження і розвиток української культури. Бережімо свою мову, пісню, державу.

А всім  присутнім хочемо побажати рости добрими і працьовитими, чесними і вмілими,  чуйними і творчими.
Щоб уміли бачити красу рідного краю і захоплювались нею. Щоб змалку вивчали традиції, історію свого народу і несли у своїй душі те найкраще, що є у на українців.
      
Рефлексія.  Запрошую всіх у коло. Я сьогодні в захваті від того, як ми чудово попрацювали. Представлення кожної групи було цікавим, повчальним, ми дізналися багато нового. І я сподіваюся, що ці знання ви використаєте в майбутньому. А скажіть мені , які враження у вас залишилися після заняття, що вам сподобалось?
Я зрозумів, що можу…
Для мене стало новим…
Мені захотілося…
У мене вийшло…
Я хотіла б…



Заняття 3

Тема: «Картини зими»

Мета : ознайомити дітей зі змінами, що відбуваються в природі з настанням зими ; закріпити  знання про характерні ознаки зими в природі як живій, так і неживій. Учити аналізувати, узагальнювати, спостерігати, порівнювати; розвивати мовленнєві здібності і удосконалювати вміння складати описові розповіді за опорною схемою; розповідати вірші та загадки за допомогою символів; самостійно пояснювати причини змін у поведінці тварин із настанням зими. Виховувати шанобливе ставлення до природи,  уміння бачити і цінувати красу.
Обладнання : карта – схема «Зима», символи до загадок та віршів; аудіо записи; музичні інструменти; стакани з водою; конфеті.

Хід заняття
1.Організаційний момент.
Вихователь.
У нас сьогодні свято –
Гостей хороших так багато.
Туди – сюди ви подивіться
І веселенько усміхніться.
2. Мотивація, визначення теми, мети.
Сьогодні у нас з вами буде цікаве заняття. Послухайте загадку:
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди
Воду сковую в льоди.
В дружбі із дітьми всіма
Здогадались ? Я?...(Зима).
Уявіть собі красуню Королеву в білому вбранні з довгим сніжно – білим волоссям. Вона прийшла до нас, укриваючи все навколо білою ковдрою. Хто ж вона? Чому ви так гадаєте? А якщо це Весна? Чому так може бути?
- Мені здається, що своєю погодою рання весна нагадує зиму.
- А я вважаю, що навесні плодові дерева вкриваються білим цвітом, неначе снігом.
А чому ви вважаєте, що загадка була про зиму?
- Це Зима, тому що вона холодна, а Весна тепла.
- А я думаю це Зима, тому що біле сніжне волосся може бути лише у Зими, а у Весни волосся заквітчане, барвисте.
Вихователь. Так, ця красуня Королева Зима. Вона змахнула чарівною паличкою, і на землю випав білий лапатий дощ. А з нього діти зліпили сніговика. Чи може так бути ?
- Ні, дощ не може бути білим, він прозорий.
- Дощ не буває лапатим, тому що складається з водяних краплинок. А сніг буває різний – лапатий, крупчастий, голчатий.
- Діти зліпили сніговика з м’якого снігу, а не з дощових краплинок.
- Дощ крапає на доріжки й утворює калюжі, які просочуються в землю. А сніг вкриває землю білою ковдрою.
- Коли мороз невеликий, сніг добре ліпиться.
Вихователь. Молодці діти, дякую вам за правильні міркування. Яка чудова пора року – Зима. Поети залюбки описували її красу та чарівність. Давайте пригадаємо вірші про зиму та розкажемо їх за допомогою символів.

Я весела, білолиця,
Я Зима, я чарівниця.
Рукавами поведу
Кучугури намету.

Снігами вкрилася земля,
Метелиця гуляє,
Малює вікна морозець
Та носики щипає

Завірюха загуляла,
В хати всіх позаганяла .
Всівся зайчик на печі
Хрумка з маком калачі.

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон» - «Яка зима?»
Вихователь. Діти, як гадаєте, яка зима, якими чарівними словами ми можемо про неї сказати? (передаючи мікрофон  промовляють слова – холодна, сніжна, морозна, чарівна, казкова, білосніжна, приваблива, неповторна ,зі снігом та завірюхою).
А тепер заплющить очі і послухайте ( звучить фонограма «Завірюха).
Що це? Може , віє легенький, літній вітерець? Справді, ці звуки, які ви чуєте набагато сильніші.
  Пропоную кожному дмухнути на руку так, щоб «вітерець» був холодний, а звук повітряного струменя нагадував виття. Давайте разом створимо справжню завірюху.(Діти беруть в жменю конфеті і дрібно порізану тонку фольгу, всі дмухають, щоб все літало в повітрі).
4.Мовленнєво – творча діяльність Робота в парах.
 Кожна пора року приваблює своєю чарівністю. Зима відкриває перед нами також багато див. А чи знаєте ви, якими є дерева взимку? Чи справді вони сплять? Як зимують птахи , тварини?
Для цього нам потрібно об’єднатися у пари. Правила роботи в парах ви уже знаєте.  Перша пара буде складати розповідь від імені тварин; друга пара : «Птахи взимку»; третя пара складає розповідь : «Хто може бути другом зими»; четверта пара складає розповідь : «Зима – холодна пора року».
Діти самостійно працюють у парах.
Вихователь. Час вичерпано, і ми починаємо наші презентації. Починає перша пара.
«Я , заєць – біляк, живу в лісі цілий рік, нори не роблю, узимку в барлозі не сплю. Взимку в лісі звичайно важко – їсти нема чого, от я й гризу кору дерев та гілки з кущів. У село бігаю, там копиці стоять, сіно таке запашне, смачне  . Ворогів у мене багато, кожен хоче мене зловити й з’їсти. Але мене не так легко зловити у мене гарний слух, бачите які в мене довгі вуха, усе чую, навіть уві сні. Очі косі – усе довкола бачу. Двічі на рік я линяю : на зиму стаю білим. От ви скажіть, чому я білий взимку?»

«Я – білка, зовсім не така як зайчик. У мене є затишна хатка – дупло. На старій сосні, яку я підготувала, утеплила ще восени. Упродовж осені я збирала мох, суху траву і всі щілинки у дуплі затуляла. А ще їжу припасала на зиму і грибів насушила, і горішків, і жолудів наносила, зате тепер не голодую і не мерзну. Я маленька на зріст, та великий в мене хвіст, спритні ніжки, люблю стрибати з гілки на гілку. Кожушина хутряна, гострі вушка, наче ріжки; в мене очі мов горішки»
Вихователь. Ваша презентація була дуже цікавою і повчальною
Запрошую другу пару.
(На аркуші паперу крапками зображені силуети птахів. Потрібно, обвівши по крапках силуети , відгадати пташку, розповісти вірш чи загадку).

Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається…(синичка).

Подивіться у дворі
В чорних шапках снігурі.
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить сніг і холоди
Наближаються сюди.
Снігурами через те   
Їх тепер і ви звете.
Молодці, ви добре виконали завдання.

Вихователь. Без птахів навряд чи можна уявити природу, що відкриває свої таємниці. Ці крихітні, яскраво забарвлені, переважно співучі птахи здавна захоплювали людину. І тому не дивно, що нам хочеться якомога більше  дізнатися про них: про те, як вони живуть, чим живляться, як ми можемо їм допомогти, захистити їх. Тому зараз я буду задавати запитання, а ви уважно слухайте і відповідайте  :
Як називаються птахи, які зимують у наших краях?
Назвіть птахів, які зимують у нас?
Чому птахи відлітають у теплі краї?
За назвою якого птаха називають дерев’яні будиночки для них?
Яка пташка не виводить своїх пташенят?
Кого називають санітаром лісу
Яку пташку називають плетухою – стрекотухою?
Яку користь приносять птахи?
Як ми турбуємось про них узимку?
Сьогодні ми з вами говорили про тварин, птахів, про те, як їм живеться взимку. А хочете дізнатись, хто може бути другом зими і чому. Давайте послухаємо презентацію третьої пари.

« Другом зими можуть бути дерева, адже зима піклується про них, вбирає у теплі кожушки зі снігу. Ялинка – головна гостя Новорічного свята; взимку не скидає своє вбрання, як інші дерева. Вітерець полюбляє гратися гілочками дерев та танцювати зі сніжинками»
« А ще ти забула сказати, що другом зими може бути хмаринка – вона посипає землю снігом. Коли сонечко яскраво світить, то сніг виблискує і здається чарівним. Мороз чарівник створює зимову красу, допомагає розмальовувати шибки вікон».

Вихователь. А чи завжди Сонечко є другом зими? Коли зима може образитись на нього?
А зараз пропонуємо вам презентацію четвертої пари : «Зима – холодна пора року», складання розповіді за опорною схемою.
«Зима – холодна пора року. Взимку день коротший за ніч .Сонце світить мало і його промені не гріють землю .Коли – деколи посипле сніжок Під снігом незважаючи на холод триває життя. Саме снігова ковдра зберігає життя рослинам. Під снігом зимують пшениця, жито. Дерева і кущі вкриті снігом, сплять зимовим сном. Хвойні дерева і взимку залишаються зеленими».
«А я знаю, що ведмідь спить у бар лозі, їжачок у нірці із сухих листочків, білочка в дуплі. Зайчик гризе кору дерев, лисиця шукає мишей і нападає на звірів, голодний вовк блукає лісом .Зимуючим птахам холодно і голодно. Вони живляться комахами  які ховаються під корою дерев. Тому люди роблять для них годівнички . Взимку люди одягаються тепло: шубки, шапки, рукавички. Теплі чобітки. Взимку можна кататися на санчатах, ковзанах, лижах. Грати в сніжки, ліпити сніговиків».
Вихователь. Ваша розповідь була змістовною, і я сподіваюся що ваші знання знадобляться нашим дітлахам в майбутньому.
Діти, коли ви йшли до дитячого садочка то бачили як на землю спускалися білесенькі сніжиночки.
Легенькі сніжинки
Кружляють тихенько,
На землю лягають
Пухнастим сніжком.
Музику їхнього легенького таночка не можна почути насправді, але її можна уявити.
  Пропоную дітям відтворити легке, ніжне звучання таночка сніжинок. Роздаю музичні інструменти, а також виставляю на столику- «кришталевий оркестр» - склянні стакани, по – різному наповнені водою. Діти грають на них паличкою від металофону в супроводі мелодії «Вальсу»
Ось яка чудова, казкова мелодія в нас вийшла. А тепер поведемо хоровод.

       Хоровод «Білесенькі сніжиночки»

Рефлексія. Запрошую всіх у коло. Дякую всім за роботу, я отримала велике задоволення від того, як ви сьогодні працювали. І мені хочеться, щоб ви поділилися своїми враженнями від сьогоднішнього заняття.
Я навчився працювати в парі, домовлятися .
У мене вийшло …
Мені сподобалося…
Для мене стало новим …
Я отримав задоволення від …
Мені захотілося …

Немає коментарів:

Дописати коментар